De marketingkalender helpt!
Leestijd: 6 minuten.
Allereerst de vraag: heb je wel eens gehoord van een marketingkalender? Een marketingkalender is de planning voor al jouw marketingactiviteiten. Door het jaar heen gebeurt er veel waar je als restaurant op kan inspelen. Door dit in een kalender te zetten, krijg je een overzicht van alle onderwerpen en kan je bepalen waar je wel of geen aandacht aan wilt besteden.
Waar moet ik dan aan denken?
Het kalenderjaar begint met Nieuwjaarsdag en de nieuwjaarsborrels. Even verderop in februari hebben we Valentijnsdag. Maar ook onderwerpen als Pasen, de aspergetijd, dorpsevenementen, Vaderdag en Moederdag zijn relevant voor jouw restaurant. Dit zijn stuk voor stuk onderwerpen waar jij, als restaurateur, jouw marketingpijlen op kunt richten.
Waarom moet dit in een kalender? Ik weet wat er de komende maanden gebeurt.
Natuurlijk weet je wat er de komende maanden gaat gebeuren. Je staat misschien al jaren in jouw zaak, dus waarom zou je nu met een kalender moeten gaan werken? Het werkt als volgt. Door iets op te schrijven in een kalender creëer je een hoop rust voor jezelf. Je wordt er eenvoudig aan herinnerd wanneer wat speelt en belangrijker nog: ook jouw personeel krijgen te zien wat er allemaal op de agenda staat. Zo kunnen zij ook meedenken en dat zorgt voor extra creativiteit binnen het restaurant.
Oke en dan staat alles in een kalender. Wat kan ik hier nog meer mee?
Kijk, nu komen we ergens. Als voorbeeld kijken we naar Valentijnsdag dat elk jaar op 14 februari plaatsvindt. Weet je wanneer veel restaurateurs na gaan denken over de invulling van Valentijnsdag? Vaak pas begin februari. En eigenlijk is dat veel te laat. Want om dan nog een menu op te tuigen, het menu op jouw website te zetten, de Facebook en Instagram berichten eruit te doen en jouw vaste doelgroep een e-mail te sturen… Dan ben je vaak al te laat.
Hoe dan wel? In jouw marketingkalender wordt je in de tweede week van januari erop geattendeerd dat het 14 februari Valentijnsdag is. En dat je voor 15 januari moet weten wat je precies gaat aanbieden. Dan kan je beslissen om dit op jouw website te vermelden. Door middel van Facebookberichten kan je proberen bezoekers naar jouw website te trekken. Dit doe je bijvoorbeeld door 4 à 5 berichten op Facebook te zetten in de periode van 20 januari tot 14 februari. Je zou een poster kunnen ophangen in jouw zaak of in de wc-ruimte. En dan kan je ook nog jouw huidige e-mailbestand een e-mail sturen en deze gasten uitnodigen om Valentijnsdag bij jou te vieren. En wanneer alle marketing vervolgens loopt, is er in de tweede week van februari nog tijd genoeg om rozen te bestellen voor de dames of heliumballonnen boven de tafels te hangen en het menukaartje op A5 te printen.
Het zijn maar wat voorbeelden. En dit kan je toepassen op alle evenementen van het jaar. Voor kerst begin je misschien al twee of drie maanden van te voren en voor Moederdag een week van te voren. Zo kan je zelf bepalen wat voor jouw restaurant wel of niet werkt.
Maar dit is toch heel veel werk?
Eigenlijk valt dat wel mee. Want je kan meer vooruit werken en er dus meer tijd voor vrijmaken. Maar het feit is wel dat je er tijd in moet steken. Als je dat doet, zal je zien dat dit zijn vruchten af gaat werpen.
Hoe te beginnen…
Wij stimuleren dat restaurateurs hun marketing zoveel mogelijk zelf doen. Jij staat namelijk continue in jouw eigen restaurant. Misschien heb je alleen hulp nodig met bepaalde onderdelen van jouw marketing. Neem gerust eens contact met ons op. Wij staan open voor jouw vragen. Of chat direct met ons tussen 09:00 uur en 21:00 uur.
Wil je toch liever jouw marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk. RestaurantSupport helpt meerdere restaurants met de marketingactiviteiten. En door hier continue mee bezig te zijn, zien we dat het restaurant online meer bereik krijgt, er meer bezoekers op de website komen en er ook meer gasten naar het restaurant komen.
Vind je dit een inspirerend artikel en heeft het stof gebracht om over na te denken? Laat het ons weten in de reacties of jij al werkt met een marketingkalender.